کد مطلب:45550
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:27
آيا دين و سياست دو مقوله جدا نشدني هستند؟
با مروري كوتاه بر قوانين اسلامي و آيات قرآن روشن مي گردد كه اسلام ديني است جامع و همه سونگر كه تمام ابعاد زندگي انسان (فردي اجتماعي دنيوي اخروي مادي و معنوي) را در نظر گرفته و همان گونه كه مردم را به عبادت و يكتا پرستي دعوت نموده و دستورات اخلاقي و مربوط به خودسازي فردي را دارد احكام و دستوراتي در مورد مسائل حكومتي سياسي اقتصادي اجتماعي قضايي و مربوط به اداره صحيح جامعه روابط بين المللي حقوقي و ... داراست و مقررات قضايي حقوقي روابط اجتماعي مسائل اقتصادي تربيتي و ... دارد. سيره و روش رسول اكرم(ص) نشان دهنده اين است كه دين از سياست جدا نيست و خود آن حضرت ضمن تشكيل حكومت مسووليت اجرايي و قضايي آن را بر عهده داشت. اميرالمومنين علي (ع) نيز حكومتي بر اساس عدل و اجراي دستورات الهي بنا نهاد و ... پس تشكيل حكومت از ضروريات دين اسلام است و آيات فراواني در اين زمينه وجود دارد؛ از جمله: 1- آيات مربوط به امر به معروف و نهي از منكر (آل عمران 104 110 ؛ توبه 71) 2- اطاعت از اولي الامر (نسا 59 65 10) 3- نپذيرفتن ولايت و سرپرستي بيگانگان كافران و ظالمان (آل عمران 28 118 ؛ نسا 6 141 144 ؛ مائده 51 57 هود 113) 4- ولايت پيامبر و ولايت مؤمنين بر يكديگر (احزاب 6 ؛ توبه 71 ) 5- مشورت با مومنين (آل عمران 115 151 ؛ شوري 38) 6- نجات مظلومين و مستضعفان (نسا 75) و همه آيات مربوط به جهاد و دفاع. 7- هدف از دين و بعثت انبيا برپايي عدالت اجتماعي و قوانين الهي است (نسا 58 135 ؛ حديد 29؛ مائده 8 ؛ نحل 90) 8- نهي از حكم به غير دستورات الهي (مائده 44، 45، 47، 50) 9- خصوصيات جامعه اسلامي (اعراف 157 ؛ فتح 29) 10- لزوم وجود نيرو و تجهيزات براي حكومت اسلامي (انفال 60) 11- رهبر و كسي كه مردم از او اطاعت و پيروي مي كنند بايد از همه اصلح باشد (يونس 35) 12- سرانجام دين خدا بر همه اديان و مكاتب پيروز مي گردد و حكومت در دست صالحان قرار مي گيرد (قصص 5 ؛ فتح 28 ؛ توبه 33) 13- نمونه حكومت انبيا در قرآن مانند حكومت داود و سليمان (ع) (نمل ص 26) و روايات در اين زمينه زياد است از جمله روايتي است كه صدوق در كتاب «علل الشرايع» نقل كرده است كه فضل بن شاذان از امام رضا(ع) پرسيد: چرا خداوند دستور داد كه از اولوالامر اطاعت كنيد؟ حضرت در ضمن جواب فرمودند: اگر خداوند امامي كه امين و حافظ دستورات الهي باشد براي مردم قرار ندهد دين از بين مي رود و سنت ها و دستورات الهي دگرگون مي گردد (علل الشرايع ج 1 باب 182 حديث 9) و نامه اميرالمومنين به مالك اشتر و... همه اينها دلالت بر عدم تفكيك سياست از اين دين دارند. بنابراين اگر يك مسلمان نخواهد نظام و انديشه سياسي اسلام را بپذيرد در واقع به نوعي گزينشگري در دين است زده است و بخشي را برگرفته و بخش ديگر را فرونهاده است و اين در منطق قرآن مردود مي باشد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.